Allerjik Hastalarda Aşı Tedavisi

Alerjik hastalıklarda alerjiye neden olan maddelerin çok düşük dozlarda düzenli aralıklarla vücuda verilmesi ve bu sayede kişideki alerjik duyarlılaşmanın söndürülmesidir.

Doğru seçilen vakalarda uygun yapıldığı taktirde tedavi başarısı olduğu bilinmektedir ancak öncelikle ilaç tedavisi denenmiş olmalıdır. Yanlış uygulandığında etkisiz hatta ölümcül yan etkilere sahip olabilmektedir.

İmmünoterapi konunun bazı uzmanları tarafından bile suiistimal edilebilmektedir. Bunun için ailelerin bu konuda çok uyanık olmalarını öneriyoruz. Aşağıda immünoterapi için sık sorulan soru ve cevapları sıralamaya çalıştık:

S1- İmmünoterapi kimlere yapılır?

C1- Aşı tedavisinin genel kabul gördüğü hastalıklar şunlardır: Arı alerjisi, alerjik göz hastalıklarına alerjik nezlenin eşlik ettiği durumlar, özellikle ilaç tedavisine yanıtı zayıf olan çocukluk çağı astımı, kedi tüyü alerjisi.

S2- İmmünoterapi her tür alerjik hastalığı tedavi edebilir mi?

C2- Elbette edemez. Alerjik deri hastalıklarında, gıda ve ilaç alerjilerinde immünoterapinin yeri yoktur. Ayrıca ilaç tedavisine yanıtsız ağır astımda da aşı tedavisinden olumlu yanıt ummamak gerekir. Ancak kaçınması zor olan ev tozu akarı, polen ve arı alerjisi gibi hastalıklarda immünoterapinin ilaç tedavisini de kolaylaştırdığı, hastalarda belirgin rahatlama sağladığı bilinmektedir.

S3- İmmünoterapiyi kimler yapabilir?

C3- Aşı tedavisini bu konuda uzmanlaşmış hekimler yapabilir. Aşı tedavisi öncesi ilaçla tedavi denenmiş olmalıdır. İlaç tedavisine yanıt yetersizse aşı tedavisi uzman hekim gözetiminde yapılmalı; enjeksiyon sonrası hasta 30 dakika kadar olası yan etkileri gözlemek üzere bekletilmelidir. Bu sayede müdahale etme şansı olacaktır.

S4- Aşı tedavisinin yan etkileri nelerdir?

C4- Aşı tedavisinin en önemli yan etkisi anafilaksidir. Anafilaksi alerjik reaksiyonların en şiddetlisidir. Bir şok şeklidir. Ani fenalaşma, kalpte ritim bozukluğu, nefes darlığı ve şuur kaybı ile başlayıp ölümle sonuçlanabilir.

S5- Aşı tedavisi süresi ne kadardır?

C5- Klasik immünoterapi protokolü yaklaşık 5 sene sürer. İlk 6 ay haftada 1-2 kez enjeksiyona başlanır, 1 yıl süreyle haftada 1 aşı şeklinde devam edilir. Tedaviye olumlu yanıt başladıysa iğnelerin yapılma aralıkları 15 günde 1’e ve sonra da ayda 1’e uzatılır

İMMÜNOTERAPİ İÇİN ÖZETLERSEK;

1-Kişinin mutlaka gerçekten alerjisinin olması gerekir.

2-Pahalı, tehlikeli ve uzun süren bu tedaviden önce ilaç tedavisi denenmiş ama yetersiz kalmış olmalıdır,

3-İmmünoterapi tüm alerjik hastalıklara çare değildir,

4-Uzman hekim tarafından uygulanması gerekir.