Anaflaksi (En Ağır Allerji)

Öncelikle şunu bilin: Anafilaksi alerjik reaksiyonların en şiddetlisidir ama çocuklarda çok sık rastlanmaz.

Anafilaksi ciddi alerjisi olan çocuklar ani ortaya çıkabilen, hayatı tehdit edici ani bir alerjik reaksiyon çeşididir. Bu reaksiyon sırasında çocuk boğazında sıkışma, hırıltısı solunum, el- ayaklarında uyuşma hissi olduğunu fark eder ve baş dönmesi, göz kararması ile fenalaşarak bayılabilir.

Anafilaksi Belirtileri:

Nefes darlığı,

Boğazda sıkışma hissi ve hırıltı, sesli solunum

Seste kabalaşma ve konuşma güçlüğü,

Burun tıkanıklığı, öksürük,

Bulantı, kusma, karın ağrısı

Deride karıncalanma, kabarma, şişme, kızarma

Çarpıntı, nabızda hızlanma, tansiyon düşmesine bağlı fenalaşma, soğuk terleme, göz kararması ve bayılma

Anafilaksi ile Mücadele

Anafilaksi hızla müdahale gerektiren, hızla kötüleşebilen acil bir durumdur.  Çocuğunuzda anafilaksi geliştiğini düşünüyorsanız derhal 112’yi aramalısınız. Eğer yekındaysanız derhal hastaneye de ulaştırabilirsiniz.

Anafilaksi durumunda yukarıdaki belirtilere neden olan kimyasal maddeler hızla kana karışmaktadır. Adrenalin ise bu maddelerin tam tersi etki sahip bir ilaçtır. Adrenalin enjeksiyonu yapabilirseniz hastanızda hızlı bir düzelme olacaktır. Adrenalin enjeksiyonu yapabilmek için yanınızda adrenalin ampulü, enjektör, pamuk alkol vs taşımanız gerekmez. Bu gibi durumlar için üretilmiş, otomatik basınçlı enjektörlü adrenalin pompaları vardır. Doktorunuz gerekli gördüğü taktirde reçete yazar, siz de bunu özellikle arı sokması riski olan pikniklere giderken, acil sağlık hizmeti alamayacağınız tekne gezisi vs yerlerde yanınızda taşıyabilirsiniz.

Antialerjik ilaçların (ister şurup ister iğne şeklinde) anafilaksi tedavisinde adrenalinle karşılaştıramayacak kadar zayıf etkisi olduğunu unutmayın.