İnfantil Kolit ! Böyle bir hastalık varmıdır yokmudur?

İnfantil kolik genelde 2. haftadan veya bebeğin doğum tartısını geçmesinden sonra başlayan, yaklaşık 3 aya kadar devam eden, akşam saatlerinde yoğunlaşan sebepsiz yere ağlama- ıkınma ve karında şişkinlik ile giden bir yenidoğan rahatsızlığıdır.

Sebebi tam olarak bilinmese bile mide barsak sistemini de içeren gastrointestinal sistemin bir olgunlaşma eksikliği veya rahatsızlığı olarak kabul edilir. Hekimler tarafından çok kolay tanısı konulan( çoğu defa yanlış olan) bu rahatsızlığın sanıldığı kadar sık olmadığını, infantil kolik denilen çoğu bebekte başka rahatsızlıklar bulunduğunu bugün çok iyi biliyoruz.

Wesler'in tanımladığı 3'ler kuralına göre tanımlanmış olan, 3. haftadan itibaren başlayan, yaklaşık 3 aya kadar devam eden, haftanın en az 3 günü 3 saate yakın süren infantil kolik tanımının bugün geçerli olmadığını, bu derece yoğun şikayetleri olan bir bebekte infantil kolik değil başka rahatsızlıklar olabileceğini biliyoruz.

Bugün için infantil kolikle ensık karışan ve Weslerin tanımına ençok uyan 2 hastalıkanal stenoz(makat darlığı) ve eozinofilik proktokolit dediğimiz allerjik barsak hastalıklarıdır.

Gerçekten de anal stenozda çok ciddi ağlama krizleri, karında ileri derece şişkinlik(kurbağa karnı), basınçlı ve fışkırır tarzda dışkılama, makat etrafında asitli dışkıya bağlı Jacket ülseri dediğimiz yaralar tipik bulgulardır. Çocuk Cerrahı veya tecrübeli bir Çocuk Uzmanının yapacağı rektal tuşe ile hem makat darlığı hem de darlığın derecesi belirlenip Hegar Buji denilen bir demir çubukla tedavisi yapılabilir. Anal stenozlu bebekler klasik kolik ilaçlarına cevap vermezler. Hatta bazı kolik ilaçları şikayetleri arttırabilir.

Diğer 2. en sık neden, annenin almış olduğu başta inek sütü ve ürünleri olmak üzere daha nadiren yumurta akı, çikolata, kuruyemişler, tavuketi veya dana etinin  sebep olduğu, gida proteinlerinin hücresel immun mekanizmalarla başlattığı, yeşil müküslü, bazen kanlı dışkılama ile giden, sürekli huzursuzluk, ağlama krizleri ve emzirme ile şikayetlerin daha artmasından dolayı bebeğin emmeyi redetmesine sebep olabilen Eozinofilik Proktokolit dediğimiz allerjik bir barsak hastalığıdır. Tedavisi bebek anne sütü ile besleniyorsa, anne beslenmesinden başta inek sütü ve ürünleri olmak üzere şüphelenilen gıdaları çıkarmak, mama ile veya karışık besleniyorsa mama olarak Neocate, Pregomin AS veya Peptijunior dediğimiz elementer veya semielementer mamaların verilmesi ile düzelir.

Bu iki hastalık dışında GER(Gastroözafajial reflü), IgE aracılığıyla oluşan diğer allerjik hastalıklar, üriner sistem enfeksiyonları, nörolojik bazı rahatsızlıklar, psikososyal davranış bozukları kolik denilen çoğu bebeğin altta yatan gerçek nedenleridir.